lördag 11 juni 2011

Ho ho, 4 jävla lager... rabarbercheesecake.

Sätt ugnen på 175 grader.
Botten:
100 g smält smör
200 g krossade pepparkakor
Mixa och tryck ut i en springform. Förgrädda 10 min.

Fylling:
4 ägg
1 dl socker
600 g philadelphia
½ tsk vaniljsocker
3 dl rabarberkompott
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör i resten.
Bre smeten över botten och grädda i 40 min eller tills fyllingen stannat.
Låt svalna.

Topping:
4 dl creamfreich
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker 
Blanda ihop och bre över kakan, grädda i 5 minuter.
Låt svalna helt!

Gelen:
2 gelatinblad
3 dl rabarberkompott
Lägg gelatinet i blöt, värm upp kompotten, krama ur gelatinet, 
dra kastrullen från plattan och rör ned gelatinet.
Bre över kakan och låt stå kallt i minst 1 timme.

Rabarberkompott kan man ju göra på flera olika vis men jag gjorde så här
Kokade upp 2 dl vatten, 1,5 dl socker, 1 vaniljstång som jag delade på och skrapade ur kärnorna (kokade även dom alltså), lät det sjuda i ca 10 min.
La sedan i 14 st hackade rabarber.
Lät det sjuda i 10 min.
Tog ur vaniljstången.
Klart!

En ganska avancerad kaka som tar lite tid.
Och jag tror att det skulle bli sjukt gott om man bytte ut pepparkaks bottnen till digestive.
Som man själv tycker.
Jag tyckte den var god men tog alldeles för lång tid att baka en varm sommardag som denna.
Kanske en kall, snöig vinterdag passar det bättre :)

Lycka till om ni provar!
Peace Love

Inga kommentarer: